هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک دیدار کردند

هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک دیدار کردند


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۹

بازدید : 962



 ۵۵-۱۳۹۷/۰۷/۱۷

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای استان مرکزی، روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک دیدار نموده و به بحث و گفتگو پیرامون موضوعات و مسائل مشترک پرداختند.
عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک ضمن خوش آمدگویی به اعضای هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی، بدوا اظهار داشت هیچ تفاوتی بین وکلا و قضات وجود ندارد زیرا این دو قشر از جامعه حقوقی همکلاسی های سابق هم بوده اند و بعد از فارغ التحصیلی هر کدام بنا به علایق و سلایق خود یکی از این دو حرفه را انتخاب و ادامه داده اند.
ایشان ادامه داد ما حضور وکلا در پرونده ها را غنیمت می دانیم زیرا این حضور راهگشا است و مسیر پرونده ها را روشن می نمایند.وکلا آرای قضایی را برای موکلین خود تبیین و به رضایت آحاد جامعه از دستگاه قضایی کمک می نمایند به همین جهت بنده و همکارانم مردم را به استفاده از خدمات وکیل هدایت می نماییم.
قاسمی اظهار داشت نگاه ما به وکلا یک نگاه حمایتی است و ایشان می توانند نقاط ضعف و قوت ما را ارزیابی و به مرتفع شدن نقاط ضعف کمک نمایند. دادستان عمومی و انقلاب اراک افزود شایسته است که وکلا به ویژه بانوان وکیل با ظاهر موجه در محاکم حاضر شوند زیرا ایشان به عنوان یک قشر فرهیخته الگوی موکلین و مراجعه کنندگان به دادگستری می باشند.
دادستان عمومی و انقلاب اراک از وکلا خواست که قبل از پذیرفتن پرونده های موکلین میزان پیشرفت کار را برای ایشان توضیح دهند و به هیچ وجه قول کسب نتیجه را ندهند و از همکاران قضایی خود که وارد حرفه وکالت شدند نیز موکدا تقاضا نمود که از رانت قضایی خود در وکالت استفاده نکنند و به قضات توصیه نمودند كه  به هیچ وجه نبايد زیر بار سفارش های همکاران خود یا سایرین بروند و آخرت خود را به دنیای سایرین نفروشند  و پسندیده است در کنار اینکه وکلا و قضات با یکدیگر دوست هستند کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

سپس علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی  بیان نمودند به نظر مي رسد ديدگاه بعضاً منفي به صنف وكالت كلي و بالا دستي است كه منشأ آن به قبل و بعد از انقلاب بر مي گردد.علی رغم اینکه ابتدای انقلاب به موجب مقرره قانوني تعداد قابل توجهي از وکلا به استناد وابستگي ايشان  به رژیم سابق تصفیه شدند ولی بعد از انقلاب و با تغيير ساختار دستگاه قضايي تقريبا تا سالها همان ذهنیت نسبت به وکلا از جانب دستگاه قضایی وجود داشت و این ذهنیت  يكي از موجبات ایجاد فاصله بین دستگاه قضایی و کانونهاي وکلا شده است.
رئیس کانون وکلای استان مرکزی ادامه داد برخلاف ذهنیتی که وجود دارد اغلب وکلا افراد بسیار خدا ترسي هستند که به قول معروف از آب شب مانده پرهیز می نمایند و بخش قابل توجهي از وكلا منتسب به خانواده شهدا آزادگان یا ایثارگران می باشند ولیکن  در صنف وكالت نيز همانند ساير  صنوف، حرف، مشاغل دولتي، مناصب قضايي و ... افراد معدودي وجود دارند كه ممكن است مرتكب خطا و يا تخلف گردند كه به جهت مشغله وکلا و مشکلات اقتصادی اجتناب ناپذیر است و هیات مدیره تلاش خواهد نمود در حدود صلاحيت و اختيارات خود در امر پذیرش اعضاء دقت کافی را بنماید تا این امر بتواند به سالم سازی هر چه بیشتر محیط کانون کمک نماید.
سهراب پور از برخورد نا مناسب برخی از قضات با وکلا انتقاد نمود و اظهار داشت برخورد مناسب و همراه با احترام، منافی اتخاذ تصمیم صحیح و قانونی از جانب قضات نیست و ایشان می توانند ضمن آنکه بر مدار قانون حرکت و از آن تخطی نمی نمایند رعایت اخلاق و شان وکلا را کنند و فضای محاکم را تلطیف نمایند كما اينكه قريب به اتفاق وكلا به سوگند خود در احترام به قضات و كارمندان و مجموعه قضايي پايبندند.
رئیس کانون وکلای استان مرکزی از وکلا و قضات خواست که رعایت شأن یکدیگر را سر لوحه کار خود قرار دهند  و این امر را تکلیف اخلاقي، شرعي و قانوني خود بدانند.
در پایان احمد صالحی بازرس کانون و رابط کانون با دادگستری عنوان نمود هیات مدیره علاقه مند است که اگر تخلفی از یک وکیل سر می زند مجموعه دادگستری ابتدا این امر را به کانون منعکس نماید تا  با ارجاع آن به بازرسی و ارکان انتظامي کانون موضوع بررسي و اتخاذ تصميم گردد چه بسا تخلف صورت گرفته سهوا محقق شده باشد و وکیل هیچ عمدی در انجام آن نداشته باشد و این برخورد اصولی باعث شود که وکیل مورد نظر متشکر گردد نه اینکه سریعا علیه وکیل اعلام جرم صورت گیرد و امنیت روانی وی با وجود موکلین متعدد با مخاطره مواجه گردد که این عدم تعامل می تواند به تقابل وکیل و قاضی منجر گردد.
در پايان طرفين بر لزوم تداوم نشستهاي مشترك جهت رفع دغدغه هاي موجود و احتمالي تاكيد و توافق نمودند.