جلسه مشترک هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگستری دلیجان برگزار گردید.

جلسه مشترک هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگستری دلیجان برگزار گردید.


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۷

بازدید : 951



‍  ۴۹-۱۳۹۷/۰۶/۱۸

جلسه مشترک هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگستری دلیجان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای استان مرکزی، روز سه شنبه مورخ 1397/06/06 در راستای تعهد نسبت به حضور در جمع همکاران و برگزاری جلسات هیات مدیره در شهرستانهای استان مرکزی با هماهنگی قبلی جلسه ای با حضور غلامرضا شریعتی رییس دادگستری شهرستان دلیجان در محل دادگستری دلیجان برگزار گردید. 
رئیس دادگستری شهرستان دلیجان ضمن خوش آمد گويی عنوان نمود حضور هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی در شهرستان دلیجان و برگزاری جلسه در این شهرستان امری بدیع و نو می باشد که تا کنون سابقه نداشته است.
ایشان در ادامه بیان داشتند که وکلا نقش موثری در دعاوی دارند و در پروندهایی که وکیل حضور دارد کیفیت رسیدگی ارتقا می یابد زیرا اغلب مواقع احساس می شود که اصحاب دعوی اشراف مناسبی به قوانین ندارند و قضات نیز از آنجایی که در مقام قضاوت هستند نمی توانند نسبت به ارائه مشاوره به آنها اقدام نمایند و در مواقعی که مشاهده می نماییم که اصحاب دعوی قادر به تببین خواسته یا انجام دفاع منسجم نمی باشند آنها را ارشاد به می نماییم که از خدمات وکیل استفاده نمایند.
شریعتی ضمن اشاره به نقش موثر وکلا در پرونده ها اظهار داشت انتقادی که به تعداد معدودی از وکلا در برخی از پرونده ها وارد است این موضوع می باشد که با مطالعه و بررسی کافی وارد پروسه رسیدگی و دفاع نمی شوند و به همین جهت قادر به ادای حق مطلب و استیفای حقوق موکل خود نمی گردند. 
رییس دادگستری دلیجان افزود برخی از وکلا هر پرونده ای که به ایشان معرفی می شود را صرف نظر از حقانیت یا عدم حقانیت موکل می پذیرند در صورتی که می بایست این مسئله مورد توجه قرار گیرد که نباید در هر پرونده ای ورود نمود و از هر جرمی دفاع کرد که احمد صالحی بازرس کانون در پاسخ به این انتقاد بیان داشت که وکلا دفاع از حقوق تصریح شده متهمان در قانون را بر عهده دارند و از جرم اتفاق افتاده دفاع نمی کنند بنابراین در هر پرونده ای نیاز به حضور وکیل جهت نظارت بر حسن اجرای قوانین احساس می شود. 
در ادامه علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی از فرصت پيش آمده در نشست مشترك هيات مديره كانون مركزی با روسای دادگستری شهرستانها و مسئولين قضايی استان جهت تبادل نظر ابراز خرسندی نمود و در پاسخ به اظهارات رئیس دادگستری شهرستان دلیجان در خصوص دانش حقوقی وکلا و كارآموزان اظهار داشتند که آزمون وکالت از قدیم الایام یکی از ماراتن های سخت و نفس گیر علمی در رشته حقوق بوده است و شكی نيست که کارآموزان وکالت  پس از موفقيت در آزمون وكالت و  پیوستن به جرگه وکلا متخصص حقوقی بوده و حقوق را به معنای واقعی کلمه درک نموده اند و اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم و حقوقدانان ایران را دو دسته كلی تقسیم کنیم دسته اعظم و متخصص آنها وکلا می باشند و می بایست وکیل و قاضی شأن یکدیگر را رعایت نمایند و ارتقای شان وکلا در گرو ارتقا شان قضات است و بالعکس. 
سهراب پور ادامه داد بعضاً مشاهده گردیده است زمانی که ارباب رجوع دچار استیصال شده و نیاز به نگارش درخواست و يا لايحه ای دارد برخی قضات و يا كارمندان به جای ارشاد ایشان جهت مراجعه به وكيل، وی را  به سمت افراد عریضه نویس سوق می دهند.  
ایشان در خصوص تخلف وکلا اظهار داشت که ما تخلفات جزئی در درون خانواده وکلا را انکار نمی نماییم و لیکن اگر بررسی دقیق و کارشناسی بی طرف و منصفانه در این خصوص انجام شود ملاحظه خواهیم کرد که جامعه وكالت از وضعيت بهتر و سلامت بيشتری نسبت به ساير صنوف مشابه برخوردار است.  
رئیس کانون وکلای استان مرکزی ضمن انتقاد از اظهارات برخی مقامات عالی رتبه قضایی در سطح کشور نسبت به وکلا از تریبون های عمومی اظهار داشت که وکلا جهت پاسخگویی به این اظهار نظرها دارای تریبون برابر نیستند و عدم رعایت اصل تناظر از جانب ایشان موضوع را با ایراد شرعی مواجه می نماید و به نوعی زیر پا گذاشتن حق الناس تلقی می گردد.
در پايان طرفين بر تداوم همكاری و برگزاری دوره هاي آموزشی مشترك و استفاده از ظرفيتهای موجود جهت احقاق حقوق شهروندان تاكيد نمودند.
 ادامه جلسه ساعت ٩/۳۰ صبح در دفتر آقای دكتر جلالی وكيل دادگستری با حضور همكاران دليجان جهت تشكيل مجمع برگزار گرديد كه آقای دكتر سيد مهدی جلالی به عنوان رئيس مجمع، آقای عرفان حسنی به عنوان دبير مجمع، آقای محسن جوادی پور عضو كميسيون پارلمانی، آقای عباس محمدی عضو كميسيون حقوق بشر، آقايان عليرضا محمدی ، مجتبی علي اكبری و خانم سارا حيدری به عنوان اعضای كميته بازرسی انتخاب گرديدند.