هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک دیدار نمودند.

هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک دیدار نمودند.


نویسنده: مدیر سایت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۰۷

بازدید : 1050



۴۲-۱۳۹۷/۰۶/۰۶

هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک دیدار نمودند.

به گزارش روابط عمومی کانون وکلای استان مرکزی،دوشنبه مورخ 1397/06/05 هیات مدیره کانون وکلای استان مرکزی با صمد خدابخشی رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک دیدار و به گفتگو و تبادل نظر در خصوص مسائل و موضوعات مشترک پرداختند.
رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک عنوان نمود هدف از معاضدت، کمک رسانی به مردمی است که به شعب دادگاه مراجعه می کنند بنابراین معاضدت ها باید مستمر و دائمی و با همکاری وکلای با تجربه محقق شود.  
در ادامه ایشان بیان داشتند باید در حوزه آموزش های کاربردی سرمایه گذاری بیشتری شود و برگزاری دوره های حقوقی و دعوت از اساتید برجسته می تواند سبب تقویت بنیه علمی وکلا شود.براین اساس شایسته است کانون این برنامه ها را در دستور کار خود قرار دهد.  
وی افزود ورود قضات بازنشسته به عرصه وکالت و  اشتغال ایشان به حرفه وکالت یک موضوع درون مجموعه ای بین دستگاه قضا و کانون وکلا است که نباید رسانه ای شود در زمینه اشتغال زایی وکلای جوان نیز باید مواردی از قبیل  قانون بازنشستگی و نظام خروج از وکالت  و این دست از مباحث در دستور کار قرار گیرد.
خدابخشی در خصوص قرارداد های مالی وکلا با موکلین اظهار داشت ما پیرو قانون و مقررات هستیم بنابراین هیچگونه اصرار و پافشاری به وکیل مبنی بر ارائه قرارداد مالی مطرح نبوده و تنها ارائه وکالتنامه هایی که عنوان قرارداد دارد کافی است اما در صورتی که محرز گردد قرارداد خصوصی نیز منعقد شده تخلفات مالیاتی برعهده وکیل بوده و قاضی نیز می تواند در این خصوص قرارداد مربوطه را درخواست نماید و در غیر این صورت خواسته شعب دادگاه و دادسرا در این خصوص نظر شخصی بوده که مورد تایید نیست و بالتبع تذکر لازم نیز داده خواهد شد.
رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک در پایان خاطر نشان نمود نحوه حضور وکلا در دادگاهها و دفاعیاتشان باید مستند به قانون باشد از اینرو لازم است دفاعیات و ارائه و تنظیم لوایح مطابق قانون آیین دادرسی باشد که در این زمینه خوشبختانه  همکاری با کانون دوسویه بوده و تا کنون در این زمینه با وکلا  مشکلی نداشته ایم.
قضات و وکلا مطابق با قانون عمل می کنند و از طرفی حفظ شان و مقام وکیل از اولویت های اصلی دستگاه قضا است بنابراین نباید  نظرات و سلیقه های شخصی برخی از قضات را پای دستگاه قضا گذاشت. 
دستگاه قضا حضور وکلا در محاکم را بر اشخاص عادی به جهت داشتن اطلاعات حقوقی ترجیح داده که در این صورت  احقاق حق و نحوه رسیدگی سرعت عمل بیشتری داشته و لازمه آن تعامل شایسته و مستمر میان کانون وکلا و دستگاه قضا است به عبارت دیگر به کمک وکلا و اثر بخشی آنها می توانیم برخی از مشکلات را برطرف نماییم.

علی سهراب پور رئیس کانون وکلای استان مرکزی عنوان نمود در زمینه بازرسی و تردد وکلا  در دادگاههای استان می توان گفت جزء اولین استان ها بودیم که این امر با تعامل و همکاری دستگاه قضا میسر شد که این رویه در سایر کانونها نیز مورد استقبال و بهره برداری قرار گرفته است.
رئیس کانون وکلای استان مرکزی ادامه داد در بحث تقابل وکیل و قضات در امر دادرسی ممکن است برخی از موضوعات قضایی که در جلسات هفتگی بین قضات مطرح می گردد به رویه قضات تبدیل شود که این امر يك سويه سبب تغییر در نحوه رسیدگی و اتخاذ تصمیم قضایی متفاوت در موارد مشابه می گردد.بنابراین مناسب است قبل از عملياتي شده آن ، در راستای تعاملات دوجانبه، کانون وکلا به عنوان یک نهاد حقوقی در استان،این رویه های ایجاد شده را تحلیل نماید.که این امر سبب تلفیق نظرات قضات و وکلا و علمی تر شدن مباحث حقوقی  خواهد شد. 
ايشان یکی ديگر از برنامه های هیات مدیره  را برگزاری کارگاههای آموزشی به صورت ماهانه و با حضور اساتید برجسته در راستای توسعه علمی وکلا دانست و افزود استان مرکزی از پتانسیل های حقوقی بالایی از جمله دستگاه قضایی ، کانون وکلا و دانشگاهی برخوردار است اما تا کنون سمینار یا پژوهش های حقوقی در استان به صورت مستمر برگزار نشده است که این امر با تعامل و همکاری سه جانبه دانشگاه، دستگاه قضا و کانون میسر می گردد. 
رئیس کانون وکلای استان مرکزی افزود درخواست صدور پروانه وکالت برای قضات بازنشسته از موضوعات مبتلا به و اختلافی بین کانون های سراسر کشور می باشد که سیاست کانون وکلای استان مرکزی در این خصوص این است که به قضاتی که مورد تائید سیستم قضا نبوده و به نحوی از این دستگاه منفک شده اند به جهت صیانت از سلامت کانون و وکلای آن و رعایت شأن و جایگاه وکالت و اعتماد عمومی به نهاد وکالت و قضاوت پروانه اعطاء نگردد.
سهراب پور پیشنهاد داد دعوت از وکلا برای شرکت در جلسات هفتگی قضات به مانند دوره چهارم محقق گردد تا وکلا در نشست های علمی قضات و به جهت تبادل نظر حقوقي شرکت کنند. 
در پایان سهراب پور بیان داشت یکی از برنامه های هیات مدیره فعلی تشکیل مجمع وکلا در شهرستان های دیگر استان است و این موضوع سبب تعامل هرچه بیشتر وکلای شهرستانی با مجموعه دادگاههای آن شهرستان و نیز وحدت و انسجام و همدلی صنفی و ارتباط بیشتر همکاران شاغل در شهرستان ها با کانون متبوع خویش می گردد که ابتدا این طرح را در ساوه آغاز کردیم و به دنبال تکرار آن در دیگر شهرستان ها هستیم.
در  ادامه احمد صالحی بازرس کانون به ضرورت استمرار تعامل کانون و مجموعه دادگستری اشاره نمود . ایشان در راستای رعایت شئون وکلا در دادگاهها و برخورداری از امکانات مناسب حین دفاع پیشنهاد تجهیز دادگاهها به میز و یا حداقل استفاده از صندلی مناسب نوشتن جهت استفاده وكلا نمودند که این پیشنهاد مورد موافقت رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب اراک قرار گرفت و مقرر شد تا با ارائه راهکار مناسب این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در خاتمه هريك از اعضای هيات مديره به بيان ديدگاههای خود در موارد ذكر شده پرداختند.